اندازه گیری در کسب و کار1 min read

اگر نتوانید چیزی را اندازه بگیرید نمی توانید آن را مدیریت کنید

آنچه که اندازه گرفته می شود انجام پذیر است.

یقینا تا زمانی که ندانید عملکرد فعلی چیست نمیتوانید آن را بهبود ببخشید

فرض کنید که هواپیمایی قصد دارد که به مبدا تهران پرواز کند

به کمک برج مراقبت و ماهواره ها مسیر حرکت به صورت لحظه به لحظه به خلبان گزارش داده می شود

حال فرض کنید که خلبان و ماهواره ها نتوانند نقطه شروع حرکت را تشخیص دهند

در این حالت چگونه می توانند مسیر حرکت به تهران را برای خلبان مشخص کنند

همانطور که در سیستم های هوانوردی استاندارد ها، ابزار، گزارشات و معیار هایی برای تشخیص جایگاه فعلی هواپیما وجود دارد

ما نیز باید به وسیله ی ابزار و استاندارد ها گزارشاتی را ایجاد کنیم که به واسطه ی آنها قادر به تشخیص جایگاه فعلی خود باشیم

در روز چقدر تماس می گیرید

چقدر آگهی می دهید

به چه میزان برای نشر آگهی هزینه می کنید

چقدر زمان صرف یافتن ملک برای مشتریانتان می کنید

چقدر به همراه مشتریان از املاک بازدید می کنید

به چه میزان قرارداد فروش و چه میزان قرارداد اجاره در ماه داشته اید

پاسخ دادن به سوالات بالا می تواند تا حدودی جایگاه فعلی ما را مشخص کند

تا زمانی که معیاری برای اندازه گیری عملکردها در دست نداشته باشیم نمی توانیم جایگاه خود را تشخیص دهیم

مادامی که عملکرد ما قابل اندازه گیری نباشد امکان مشخص کردن مسیر و ارائه ی برنامه برای نیل به آن مسیر وجود ندارد

حالا که از جایگاه خود آگاهیم می توانیم اهدافی را برای خود مشخص کنیم

این اهداف می توانند کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت باشند

اهداف کوتاه مدت می توانند به عنوان مثال اهداف هفتگی باشند که از امروز تا به هفته آینده برای خود و دفتر مشاور املاکتان در نظر دارید

اهداف میان مدت خود را می توانید اهدافی سه تا شش ماهه در نظر بگیرید

در انتخاب اهداف بلند مدت دستتان باز است تا بتوانید اندکی از واقعیت پیشی گرفته و اهدافتان را دست بالا تر در نظر بگیرید

فرایند مدیریت عملکر بر حسب اهداف، استاندارد ها و توانایی های مورد نیاز شروع می شود

حال که اهداف نیز مشخص شد برنامه هایی برای نیل به آنها در نظر می گیریم

اینک کافیست که از امروز تا هفته ی بعد تمرکز خود را معطوف به اجرای برنامه ها برای دستیابی به هدف هفتگی خود کنیم

به صورت مستمر فعالیت های خود را طبق استانداردهایی که در نظر گرفتیم اندازه گیری کنیم و آن را با سطح نرمال آن مورد سنجش قرار دهیم تا مبادا از مسیر خارج شویم

و اگر انحرافی از مسیر نیل به هدف خود داشته ایم بلافاصله با استفاده از راهکاری به مسیر خود بازگردیم

همانطور که می بینید اندازه گیری باز هم از اهمیتی حیاتی برای نیل به اهداف و قرار گرفتن در مسیر موفقیت برخوردار است

در واقع اگر اندازه گیری انجام نشود هیچ هواپیمایی نمی تواند به مقصد خود برسد و همانطور هیچ برنامه ای هم نمی توان  شما و کسب  کارتان را به اهدافتان برساند.

شما پس از مدتی با اندازه گیری متوجه می شوید که آیا اهدافتان را متناسب با سطح توانایی هایتان انتخاب کرده اید

اگر از برنامه جلو میزند اهدافتان را تقویت کرده  آن را سنگین تر می کنید

ولی اگر با اندازه گیری متوجه شدید که در دستیابی به اهداف کوتاه مدت خود با مشکل مواجه شدید و اهدافتان برایتان سنگین است اهدافتان را سبک تر می کنید

البته برای اجرای مراحل بالا باید مسئولیت عملکرد خود را بپذیرید

مدیریت عملکرد یعنی تشویق افراد به قبول مسئولیت عملکرد خود که این نیز میسر نخواهد شد مگر اینکه آنها بتوانند اهداف خود را اندازه گیری کرده و پیشرفت به سوی آن اهداف را نظارت نمایند

همانطور که دیدید رسیدن به مقصد، دستیابی به اهداف، برنامه ریزی کردن، باز خورد گرفتن و تغییر برنامه بدون داشتن معیارها و استاندارد هایی برای اندازه گیری سطح عملکرد میسر نخواهد بود

بهتر است هر چه زودتر معیار ها و استاندارهای اندازه گیری خود را مشخص کنید و راهکارهایی را که در این مقاله و مقالات آینده به شما ارائه می دهیم را با روش و استاندارد های خودتان هم اهنهگ کنید تا بتوانید به راحتی در دستیابی به اهداف از اندازه گیری استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید